ФАКТОРЪТ КОСТОВ
Интересно нещо е Wolfram Alpha. Това не е търсачка като Google, това е опит да се изчисли отговора на въпроса на потребителя. Можеш да изчислиш какво ли не, например да видиш съотношението между БВП на глава от населението на България и САЩ – достатъчно е да напишеш „(GDP Bulgaria per capita)/ (GDP USA per capita)”. Ще се появи резултатът, показан на табл.1
Таблица 1. Съотношение между БВП на глава от население на България и САЩ
Result: 0.08187 (8.187%) History:
|
Малко е смущаващ, нали? През 1977 достигаме почти 25% от богатството на американците (номинално), после непрекъснато обедняваме чак до 1990, когато демокрацията спира главоломния ни устрем към африканския стандарт на живот.
Смущаващо и разбиващо митовете, че демокрацията е лошо нещо. Излиза, че тя ни е спасила от мизерията.
Още по – смущаваща е Фиг.1, взета от адрес http://ikonomika.org/wp-content/uploads/Image/communism.JPG :
Фигура 1. Отношение на БВП на глава от население на България и Европейския Съюз
Тази картинка, показваща нашето богатство спрямо богатството на европейския съюз, разкрива нещо повече от предишната. Не просто сме обеднявали до годините на демокрацията, продължили сме да обедняваме чак до знаменателната 1997-а година, когато ОДС и Иван Костов поемат управлението на страната. Оттогава досега, има непрекъснат възход. Датата 04.02.1997 бележи стратегически обрат в развитието на страната. Няма да говоря за национална сигурност и колко важно е НАТО за териториалната ни цялост, нито за европейски ценности и други елитарни глупости. Ще говоря за хляб и кисело мляко, за липсващо зърно, за пенсия от едно кило сирене и за най – голямата магия, която се е случвала на България от 100 години. Магията на радикално пренасочване на съдбата ни – от гладуващи африканци в развиващи се българи – почти европейци. Ето това направи Иван Костов. Това е неговата заслуга за страната. Това е неговият принос. Тази картинка напълно опровергава всякакво твърдение, че той е ограбвал страната – той СПРЯ ограбването и!
Този човек бе намразен, че спаси хората от глад. Той бе оплют и низвергнат, БСП прехвърли всичките си грехове на негов гръб в условията на традиционното българско медийно затъмнение. Хората, обаче помнят. Помнят пенсиите, цените на хляба, на бирата Ариана, на киселото мляко. Ето спомените на Жаклин Михайлов, публикувани във в.Седем:
„ Пенсията при Костов – 120 лв, при другарите 165 лв. Използвам документална база, пенсията на родната ми майка. Заплата при Костов – 350 – 400 лв, при другарите – 500 – 550 лв. Използвам отново документална база, актуална заплата на спортен журналист, репортер. Дотук видимо покачване от 20-30 процента спрямо управлението на Костов.
А сега да видим десетина основни цени, с които се сблъсква всеки гражданин на републиката. Хляб при Костов – 50 стотинки, при другарите – 1 лв, кисело мляко при Костов – 50 ст, при другарите – 95 ст, таксиметров превоз от Младост до центъра при Костов – 2 лв, при другарите – 5 лв, парно за 80 кв.м при Костов – 80 лв на месец, при другарите – 150 лв, ток за едно домакинство при Костов 18-20 лв, при другарите – 35 – 40 лв, билет до Варна за рейс при Костов - 16 лв, при другарите – 28 лв, 1 литър бензин при Костов 1.15-1.20 лв, при другарите – 2.00 – 2.30 лв, билет за градския транспорт при Костов – 40 ст, при другарите – 1 лв, домати в сезона при Костов – 50 ст, при другарите – 1-1.20 лв, бутилка минерална вода при Костов 30 ст, при другарите – 60-80 ст.”
Тези данни могат да се анализират и систематизират, както е направено на Табл.2
Таблица 2 – съпоставка на потребителски стоки при Костов и сега
Стока |
При Костов |
При другарите |
увеличение |
Хляб |
0.50 лв |
1.00 лв |
100% |
Кисело мляко |
0.50 лв |
0.95 лв |
90% |
Такси – Младост - Центъра |
2.00 лв |
5.00 лв |
150% |
Парно за 80 кв.м |
80.00 лв |
150.00 лв |
87.5% |
Ток за едно домакинство |
18-20.00 лв |
35-40.00лв |
100% |
Билет за рейс до Варна |
16.00 лв |
28.00 лв |
75% |
Един литър бензин |
1.15-1.20 лв |
2-2.30 лв |
90% |
Билет за градския транспорт |
0.40 лв |
1.00 лв |
150% |
Домати в сезона |
0.50 лв |
1-1.20 лв |
100-140% |
Бутилка минерална вода |
0.30 лв |
0.60 – 0.80 лв |
100-167% |
Заплата |
350 – 400.00лв |
500 – 550.лв |
40% |
Пенсия |
120 лв |
165 лв |
40% |
Въпреки, че Жаклин Михайлов леко е посмалил увеличението на доходите, то все пак видимо изостава от увеличението на цените.
След всичко това, искам да попитам нормалните хора с техните нормални проблеми – каквито и грешки да е направил Костов (а той има много, вкл. и съществени), като погледнете Фиг.1 и направите съпоставката, кое излиза отгоре – доброто или лошото? И колко отгоре излиза, достатъчно ли, за да кажем, че той е най – добрият политик и държавник, с най – много качества и най – заслужилият да е премиер на България?
Заключение:
БВП на глава от население на една държава дава точна представа за средната заплата, когато държавата има развита средна класа. В САЩ например имат 46 000 долара годишно БВП на човек, а средната им месечна заплата е 2700 долара, т.е. даже малко по – малка. В Швеция имат прибл. 53 000 долара на глава от населението, при средна заплата около 3200 евро месечно, което прави над 38 000 евро годишно – съотносимо с 53 000 долара при курса евро-долар. Българският БВП е над 7000 долара на човек годишно, дори след спада от тази година, което прави по 800 долара на месец средна заплата – 1120 лв. Някой взима ли такава брутна сума, да се обади? Средната заплата е двойно по – ниска, отколкото предполага БВП. Какво означава това? Означава, че в България капиталът е концентриран в прекалено малко хора. Тази несъразмерност се породи след Костов – БВП и цените се удвоиха, но заплатите се вдигнаха номинално с 40 %, освен за около 70 000 човека, които заживяаха по европейски стандарт. Другарите обраха хората!
само кал и мърсотия.
На никой не му се мисли и никой не иска да си спомни - какво се случваше през есента и зимата на 1996/97.
01.08.2009 18:26
01.08.2009 18:36
По първата графика:
1. БВП през всичките години на социализма, освен последните 2-3, е НАД НИВОТО включително и на днешния, който е най-висок от всички години на демокрацията, и няколко пъти по-висок от този по времето на Костов.
2. С началото на демокрацията, въпреки всички възможности, които тя дава на хората и тяхната предприемчивост, БВП се оказва няколко пъти по-нисък от онзи през ужасните и мракобесни години на социализма. Просто мързелът и простотията победиха трудолюбието.
3. Ако изобщо някъде по време на демокрацията нещата започват да се оправят, то това става след 2001 година (т.е. с идването на Симеон), а кривата тръгва по-стръмно нагоре чак по времето на най-оплювания след Жан Виденов премиер - Сергей Станишев.
Това показва графиката, съжалявам - аз не бих искал да си го и мисля дори, но както се казва, когато фактите говорят... сещате се за продължението.
По втората графика нещата изобщо не са по-розови, ако говорим за някакво съвпадение между графиката и мнението на автора:
1. Вижда се, че до 1984 година доходите ни вървят предимно нагоре. След това започва добре известният застой, който за съжаление изобщо не спира през 1989 година, ами напротив, продължава до 1992 година.
2. След това има плавно, но слабо повишение, което продължава го до 1996 година (заслугата се поделя между Филип Димитров и Жан Виденов, колкото и да е странно), след това идва банковата криза и нещата се сгромолясват, което видимо продължава и в първата година от управлението на Иван Костов, а след това се стабилизират.
3. Стабилизацията продължава до края на управлението на Костов, но с бавни темпове, като дори и през 2001 година не е достигнато нивото от 1995 година - малко преди да започне скапването на банковата система.
4. Между 2001 и 2005 година има стабилен и ускоряващ се растеж, но истинска скорост процесът получава дори не и тогава, а чак след 2005 година, когато на власт идва правителството на тройната коалиция.
Да, странно нещо е науката. Способна е да обори всякакви приказки. Но не и да накара онези, които ги говорят, да замълчат от срам.
01.08.2009 19:16
С думи прости - все по-малко неща се купуват с нарасналите заплати след 2005г.
01.08.2009 19:38
01.08.2009 19:40
Като ни е била толкова добра икономиката по времето на соца, защо след това на пазарен принцип сме на никъде? Защото целия соц е едно недоразомение. Като имаш гарантиран пазар по план, каквито и боклуци да произведеш ги продаваш! И жигули на цените на западни коли са продавали, а това белег за добра продукция ли е, че гледаш БВП? Естествено като дойде пазарния принцип и се видят недоразоменията на икономиката ни да умрат за сметка на по-добрите.
01.08.2009 19:50
Интересно последната година-2, с колко ли е паднал БВП? Май пак сме се засилили към нивото от 1997ма година? Само, че с 37 милиарда заеми и никакво производство/преди имахме поне някакви заводи- макар че Костов ги раздаде на тоз онзи предан на синята идея/ сега само хотели и кимизарници.
Има обаче голяма разлика - че тези външни заеми от 37 милиарда вече не са по вина на държавата, както беше по времето на социализма, а на всеки българин, решил, че банките раздават безплатно пари.
01.08.2009 20:27
01.08.2009 20:47
01.08.2009 21:01
01.08.2009 21:27
01.08.2009 21:29
01.08.2009 21:29
01.08.2009 21:37
01.08.2009 21:37
C ти е потреблението,което при господин Виденов се свежда до реденето за хляб и сирене в 5 сутринта.По времето на Костов поне вечерях нормално.
I са ти инвестициите - при срив на банковата система и мръсни кредити,никой нормален не би инвестирал в тази държава
G са правителствените разходи (отбрана,инфраструктура,полиция и т.н.)
След 1989 армията е оставена на произвола на съдбата,до реформите за модернизирането и,през останалото време тя просто е един огромен консуматор.По времето на Виденов нямаше пари за сирене,камо ли за инфраструктура,да не забравяме,че даже строежа на метрото беше спрян.
(M-X) е разликата между износа и вноса.Няма да коментирам просто.
Да не забравяме,че по времето на Виденов МВФ беше прекъснало почти всякакви отношения със страната,нещо,което Костов промени.
Също така и да не забравяме приватизацията,която е мръсна работа,но трябваше да се свърши от някой.Предприятията работещи на загуба,само за да се отчете,че нещо работи (по времето на Виденов) трябваше да бъдат закрити.Фактически по времето на Костов всичко започна от нулата,след което останалите просто могат да крадат по-малко,защото за разлика от комадната икономика при пазарната правителствата имат по-малка власт над икономическото развитие.Затова и при станишев не стигнахме дъното,както би следвало от действията му.А при Виденов нямахме развита пазарна икономика.
01.08.2009 21:48
01.08.2009 22:01
До авторката - не бой се.И аз познавам един такъв "икономист" като тебе.Готов и на бой да скача, че заплатата му била 150 долара, и до ден днешен твърди че при Костов било най-добре.Не защото той бил взимал 150 долара, които бяха се превърнали в злато, защото Костов бил направил така нещата..И тогава народа благоденствал.Ха ;-)
Та въз основа на Жаклин на майка му пенсията и на нечия си заплата (явно на много непрокопсан драскач, след като взима такива смешни пари) трябва да канонизираме Костов, ама някак си на никой не му е ясно че според тая велика търсачка на която се опира цялата теза, през 1990 г сме били по-зле отколкото през 1997 г.Като преживял и двата периода смятам, че 1997 г. Беше много по-зле положението, за много повече време.
Както се вижда, и през Костовото управление има само един връх и това май е продажбата на Нефтохим и няколко други предпирятия-голямата приватизация, след която мълча като насран 2 години.След това пак има спад.Сигурно му се е изхабила вълшебната пръчица.
За сметка на това, както правилно отбелязва Томас, след като се пръждосва „Спасителят”, икономиката влиза във възходящ тренд..
Е жалко че не се падна от власт по-рано.Можеше наистина да сме по-добре сега.
Феновете на Костов сте душевноболни.Крайно време е да го приемете този факт.
1) Кризата е започнала по комунистическо време и е спряла през демокрацията
2) Управлението на Иван Костов и ОДС бележи стратегически обрат в икономическото ни развитие
3) Този принос е много по - съществен от грешките му
2. А не мислиш ли, че който и да дойдеше след банковия срив, щеше да донесе "стратегически обрат" - и то точно онзи, който му наложат отвън.
3. Първо трябва да се докаже, че в приноса му има лично участие. За грешките гледам, че не оспорваш.
Да изредим ТВОИТЕ аргументи.
2 графики откопани от нета.На едната е повече от ясно че има сбъркани детайли -1990 срещу 1997 г.На другата поне това е пропуснато.Въз основа на тези картинки, Иван Костов стана светия.
Няколко страстни фрази за ВОЖДА.Той ни спаси от гладна смърт, спря ограбването на страната, вдигна кривата и кривна правата
Следващо доказателство - спомените на Жаклин Михайлов, пенсията на майка му, заплатата (вероятно неговата ако не го е срам да си признае че бачка за половин заплата на шофьор от СКГТ), сравнение (по памет) на цените от времето на Костов (след най-тежката криза която ни е первала за последните 50 години, ако тази крива беше продължила надолу, Костов трябваше да го обявим за Буда.Само истински светия или бог, можеше да ни вкара в по-голям батак от 1997 г.
Та това са твоите "факти".Зад тези смешни графики не стоят никакви данни.Нито от къде са тия цифри, нито кой ги е смятал, нито автентични ли са.Само криви някакви, първата от които си личи че е сбъркана.За твое сведение, по онова време не се смяташе БВП а БНП, което е крайно неизмеримо с БВП-то.Може и за пропагадни цели да е било, не знам.
Тъй като приказвам с инженери, а на тях много трябва да им се обяснява, той като все много знаят (за Костов, за кривите и за на Жаклиница пенсията), кризите се измерват с формули за индивидуална инфлация и покупателна способност, а не с гимназиалният си английски да ми изкараш 4 формули от търсачка, да сложиш 5 цени взети от някакъв вестник в екселска таблица, и въз основа на всичко това да обявим бате ти Ваньо за месия.Някак си е смешно, не мислиш ли?
В цял свят като се повишават заплатите, се повишават и цените.Това се нарича ефекта на торбата със зоб.А познай защо ;-).
Обратното се е наблюдавало само веднъж - викторианската епоха, където поевтиняването на стоките и стабилноста на валутите обезпечени със злато е довело до бел епок.За сметка на много бедни хора, които са си продавали труда евтино разбира се, ама на фона на бел епок-кучета ги яли.Важното е че всичко е поевтинявало.
Та когато се качва стандарта, цените растат.Ето ти още един довод, за това че по времето на Костов сме излизали от пещерата.А сега сме почти открили колелото да ти кажа.
Повишаването на цените е част от обратната връзка, но то следва доходите, а при нас беше обратното, поради уродливото преразпределяне на капитала по корупционен път
Втората графика е за съотношение на БВП на България спрямо този на ЕС - нарича се cross-referencing, за да се засече достоверност, тъй като е отношение, а не абсолютна величина. Тук е показана по - малката тенденция - не е върнато назад до 1977, да се види накъсаният спад.
01.08.2009 22:55
Та не ми отговори на твоите "факти" къде точно им е тежеста, че още не мога да си го обясня.
Другото ясно - аз съм тъп комуняга, ти учен, къде ти да се меря с теб.
Само за фактите ако може, че така -- нуждата.
Не съм те наричал комунист и нямах точно теб предвид, но щом се обиждаш, това е твое право.
Фактите са пределно ясни - Плановата икономика е неустойчива, държавата е в криза до 1997-а година чак.
01.08.2009 23:04
Никой не споменава за Костов като месия.Но изкара ли ни от на Виденов батака?Изкара ни.Имаме ли (млада,да),но вече функционираща пазарна икономика?Имаме.Веднъж създадат ли се условия (свободен пазар,частна собственост и т.н.) пазарните закони сами градят икономиката и единственото нещо,което правителството може да направи са промени в бюджета,субсидии и еврофондове.Останалото е работа на ПАЗАРА,и ако бяхте прочели поста ми за GDP щяхте да схванете за какво говоря.Ама "по социализЪма по бай Тошуу време беше по-убуу".
02.08.2009 00:49
Нещо си се е случило по времето на управлението на Костов, да. Нещо положително. Но дали то се случи благодарение на Костов, въпреки Костов или просто независимо от Костов, а? Впрочем, същото може да се говори и за царя, и за Станишев - по тяхно време като цяло вървяхме нагоре, но това благодарение на тях ли беше, или въпреки. Можехме ли да сме и много по-добре или дори и това дотук е почти чудо. Е, аз пък смятам, че сме някъде по средата, смятам, че повечето случващи се в страната неща не зависят от управляващите, а от други фактори - външни и вътрешни. Така че айде да не изкарваме Костов светец, пък аз ще обещая да не твърдя, че е престъпник, само защото точно моето семейство пострада най-много именно от неговото управление. Също така нека не изкарваме Станишев некадърник, пък аз няма да твърдя, че е най-добрия, само защото моята заплата (в Университет) за три години скочи почти два пъти, много повече от която и да е цена за същия период.
ПП Най-бързо развиващата се икономика в света е на "комунистически" Китай. Не че комунизма има нещо общо, просто споменавам.
ППП Редяхме се на опашки за хляба, а накрая хляб пак си имаше за всички. Е, за какво беше целия зор?
ПППП Виденов може да беше много слаб премиер, но до ден днешен си живее в панелка в Пловдив и за разлика от всички останали премиери след него има доблестта да се махне, когато народа ясно му показа, че не го иска.
02.08.2009 03:57
Относно Костов - това е премиер свален след избори, който се кандидатира отново обяснявайки колко много е направил по време на управлението си?! И как не го били оценили?! Не се сещам за друг подобен пример в т. нар. демокрации.
Моите уважения за оптитите за анализ но фактите са че и двете правителства на СДС бяха неуспешни за съжаление. Ф. Димитров започна съсипията на България. Костов я довърши. За това и народа им отдава заслуженото на изборите. Както се казва "глас народен глас божий"
Поздрави!
ВВ
Който иска да омаловажи илюстрациите на банкрута на социализма, да продължава да търси под вола теле, не е приятно, но ще го изтърпим някак си. Важното е ние да не допускаме повече власт с демагогия за онези времена, и да не забравяме, че най-мразения и оплюван политик е свързан с обрата в икономическото развитие на България. Защото, докато властва незачитането и елиминирането на кадърните у нас, ще ни управляват некадърници, демагози, мошеници, простаци и печално известни “всезнайковци”, прочели една-две книжки в живота си и поради това убедени, че в тази книжка е събрано най-ценното знание на света. Единствената възможна изява ще си остава оклеветяването и съсипването на кадърните с всички възможни средства, както се правеше при социализма. Този принцип поражда мързела, апатията, инертността и търсенето под вола теле, този принцип съсипа социализма, но може да съсипе не само капитализма ни, но и бъдещето ни. Не очаквай разбиране от простака, а си пази силите за битки с достойни опоненти.
Е, от доста години тецовете в София работят на газ и не произвеждат ток не защото не могат, а защото не си струва, при положение, че имаме достатъчно атомни мощности, при които себестойността е доста по-ниска.
Що се отнася до модерната визия за когенерация, нейната идея е съвсем друга и няма нищо общо с едновременното производство на ток и топлина. Идеята е ти да наемеш или построиш едно едноетажно помещение до твоя блок и използвайки природен газ, да предложиш на блока си локално парно и топла вода. Ако пък си още по-хитър, тъй като природният газ не е най-евтиното нещо, имаш опция да заровиш в земята известно количество топлообменници и да инсталираш термопомпена инсталация, която работи с КПД близо 500% и да ползваш дори ток, за да произвеждаш топлина и да подобриш общата си себестойност. Те такива неща...
02.08.2009 09:44
Po-dobra i bogata durjava se gradi s misleshti i mladi hora. I nikoi ot nishto ne triabva da s vyzpolzva, a ima razbirane i ne razbiraneto(pak stigame do misleneto, xorata kazvat, che misli tozi koito moje...)
Това вече е цинизъм, човече.
Айде не така, щото всички тук помним лятото на 96 - финансовата и банкова криза /13 банки затворени с блокирани депозити на клиентите си и още 3 преди това/, инфлацията- също всички помним...А относно вашия купон незнам, но аз пък помня как купувайки за сина ми малко по качествено сирене кашкавал и салам - заминавашe около 1/2 заплата на банков счетоводител. И не съм купувала количества за купон, а за едно детенце.
Така че полека и със спомените
Явно страдаш от амнезия. Пък повечето хора помнят, че доларът беше 3000 /три хиляди/ лева и пенсиите бяха равностойни на 1 - 2 кила сирене. Заплатите, доколкото ги имаше стигнаха до главоломната цифра 5 кила.
02.08.2009 13:43
Ще цитирам изказване на тогавашния кандидат-президент Петър Стоянов в периода малко преди изборите (октомври 1996г.): "Когато питах хората "как сте?", те ми отговаряха "добре сме", не защото са добре, а защото са добре възпитани. Докато пътувах из страната, срещнах хора, които не бяха яли от два или три дни. Казваха ми: "Изкарваме пари само колкото за единия хляб, а вече и хляб няма."
Ето тази красива лихварска приказка, уж предназначена да стимулира завъртането на парите на гражданите в бизнес, изяде главите на банките. Защото няма нормален бизнес, който може да оперира и печели при лихвени нива по кредитите от 75-80%. Съответно последва неспособността на много бизнесмени да си плащат лихвите по кредитите, от там - и на банките да плащат лихвите по депозитите, а оттам последваха и опашките пред банките, на каквато и аз съм чакал повече от месец (в моя случай - пред банката н годината БЗК, където бяха арестувани и парите на фирмата, и личните ми спестявания).
След първата вълна на банковата криза през 1996 година доларът бързо скочи от 80 до 300 лева, след това се закрепи около 240 и така стоя до късната есен, когато отново се качи до 300. Нивото от 3000 се случи около Нова година и трая броени дни, след което след свалянето на правителството се върна до 1700 лева, а малко след това беше привързан към марката на ниво 1750 лева, където си стои и сега.
Това, че е бил 3000 лева, нямаше особено значение, защото тъй или иначе никой не си държеше парите в левове, а в долари в буркана (ако изобщо е успял да ги извади). Обменяха се по 10, 20 или 50 долара - колкото ти трябват за деня, цените между фирмите също се даваха вече в долари, защото не можеше всеки ден да се пишат нови ценови листи.
02.08.2009 14:25
Тря'а човек да може да мисли, после да иска да мисли, чак тогава да осъзнае какво се случва.
Факта обаче, че не го направи, поражда подозренията, че е работил и работи в комбина с БСП.
В личен план, аз като консерватор, имам доста забележки въху управлението му.
Няма да говоря нататък, няма да обяснявам с колко долара заплата според социалистическото правителство трябваше да се справяме цяла година в ситуация, в която, съпругата ми трябваше да се лекува, ражда и гледа бебе повече от година със замразен доход от 7000 лева в условията на хиперинфлация, и е срамота и безхаберие тук някой в горните коментари да дава Виденов като положителен пример спрямо Костов.
Ще спра по въпроса, защото аз така искам, а не, защото съм казал всичко шокиращо и убийствено за тогава...
Колкото до твърдението ти, че същата криза била заложена от Костов с лихвените проценти, това е една от топ-върховните глупости, която съм чувал измежду простотиите за Костов. Първо прочети кой променя лихвения процент и след това може да обсъдим допълнително въпроса – тук не сме пенсионерски клуб на БСП, все пак, за да си обясняваме нещата с подобни безумни твърдения.
но...
ще се включа с несъгласие по друго,
написано от теб:
Съжлявам само, че нямам някое валутно б.б. от летните месеци на 1996 и зимните на 96/97,
защото тук може да си се замераме с цифри до сутринта....
Несъгласието ми е относно:
"След първата вълна на банковата криза през 1996 година доларът бързо скочи от 80 до 300 лева, след това се закрепи около 240 и така стоя до късната есен"
август и септ. $ вече беше много над 240- в различните финансови институции - различни,
но нямаше левове да се изкупуват и затова хората си ги слагаха в буркани. Тогава хората и левовете слагаха в буркани, може би само за британската лира имаше някаква възможност за реализация:))).
Моят спомен е за около 600 лв за 1 $
2-ро несъгласие
"Нивото от 3000 се случи около Нова година и трая броени дни"
това не е вярно.
Но тъй като днес е неделя, все пак-
ден за почивка -
предлагам да спрем този спор.
02.08.2009 15:17
Факта обаче, че не го направи, поражда подозренията, че е работил и работи в комбина с БСП.
В личен план, аз като консерватор, имам доста забележки въху управлението му.
На Коледа 1996г в близката до нас черква беше дошла помош от Гърция - тирове с портокали, захар,...
Мислех си, че не е редно да взимам от тези помощи, защото има достатъчно по-нуждаещи се хора. Но привечер отеца изпрати хора да ни извикат, защото портокалите били толкова много, че щяли да се развалят.
Разказвам ви това, защото сега си мисля колко солидарен в тежкия момент е бил българина
и как всеки е взимал само по една торбичка-
а сега - 10-на години по-късно- всеки граби
и не забелязва ближния.
Но знам, че и за това ще е виновен Костов.
Това вече сме го слушали.:))))))))))
Що се отнася до движението на курса, след няколко минути ще ти пусна справка.
Томас, и ти го прочети ако искаш.
Георги Ангелов, Димитър Чобанов
Икономическата криза
Още през първата половина на 1996 година започват да се усещат симптоми на сериозна икономическа криза. Валутните резерви на БНБ спадат повече от два пъти, а валутният курс започва бързо да се обезценява. Инвестициите намаляват с повече от 25%, а брутният вътрешен продукт спада с 3,5% за второто тримесечие на 1996 година (виж графика 1 по-долу). Просрочените кредити към банките са над 59% от всички кредити. Започва отлив на спестявания от банковата система. Фалират 14 банки с активи, които са около една четвърт от активите на банковата система. Увеличава се несигурността в икономиката.
През втората половина на 1996 и началото на 1997 година кризата се задълбочава – месечната инфлация достига двуцифрени, трицифрени и дори четирицифрени темпове (виж графика 2), а икономическият спад се увеличава до над 20% за последното тримесечие на 1996 година и първото тримесечие на 1997 година. Вносът и износът спадат с около 15%, загубите на държавните предприятия нарастват, а резервите на БНБ продължават да намаляват заради опитите на БНБ да поддържа курса на лева спрямо долара чрез покупка на левове и продажба на долари на валутния пазар като в същото време печата левове за рефинансиране на банки и финансиране на високия бюджетен дефицит (почти 11% от БВП).
Левът се обезценява бързо спрямо долара и в края на 1996 година достига 487 лева за долар (при положение, че в началото на годината доларът се е разменял за 70 лева).
Но във всеки случай, за всеки, който беше стъпил на валутни позиции и си обръщаше в левове колкото за едно пазаруване, нещата изглеждаха съвсем прилични, с тенденция към безобразно евтини. И не си спомням празни магазини, както през 1990 година. Поне в София. Виж, пак някъде по това време си спомням една бензинова криза, дето беше наистина сюрреалистична, или поне аз имах едни много сюрреалистични преживявания по нейно време. Ама това - когато почна и аз да пиша някоя поредица като zaprehoda.blog.bg ;-)
02.08.2009 16:32
4 години малко ли са?
Нито един!
За каква липса на държава говориш като МВР и МФ бяха в неговите ръце, а който държи тях, може да смачак всеки.
Просто нямаше желание!
Защо, всеки да си прави изводи.
Още - Подари Кремиковци за 1 $ на споносра на сегашния президет!
Защо не го подари на мен или на теб?
Абе не знам - Костов в родния ми град Варна е мърсна дума.
Опита се да ни смачка тотално града и е мразен колкото комунистите, че даже и повече понеже на врага се прощава, но на предателя не.
За това и на сегашните избори СДС - Костов не вкараха нито един депутат от Варна в парламента.
Да!
Тогава какво да говорим?!
Обобщено казано, популярността на израза "Подарен за 1 долар" е мярка за безскрупулната пропаганда, която превърна милиони граждани в заблудени овце, за да "докаже" колко лош е Костов.
02.08.2009 20:31
- САЩ: 46000 / 2700 = 17.04 (в долари)
- Швеция: 38000 / 3200 = 11.88 (в евро)
- България: 9035 / 524 = 18.36 (в лева)
- САЩ: 46000 / 2700 = 17.04 (в долари)
- Швеция: 38000 / 3200 = 11.88 (в евро)
- България: 9035 / 524 = 18.36 (в лева)
Ми значи сме надминали хамериканците! Въпреки, че нито изследваме космоса, нито развиваме свръхтехнологии, нито харчим стотици милиарди за укротяваме на лудите диктатори по света, нито сме претъпкали държавата си с безброй системи срещу посегателства над личността, нито поне здравеопазването ни се е радвало на нищожна част от US инвестициите в поддържане на човешкото здраве и работоспособност нито ..... и т.н., и т.н....
Валентин Захариев - Предполагаемо състояние 133 000 000 лв.
Участия във фирми Интертръст Холдинг, и чрез него в ОЦК, Интер Пайп, Интерлеминд, ССФ, Аква тур 21, Застава ковачница, Финтехмаш, Интерагро,Юрупиън Маринтаим, Горубсо Мадан, Горубсо Рудозем, Стил Комодитис, Стил Дистрибушън, Интер Еър, ТриВижън и др.
Участия в публични компании Оловно цинков комплекс около 86% на стойност 42 000 000 лв.
Най-успешната му сделка е придобиването на "Kремиковци" АД за един долар, и продавайки го 7 години по-късно за над 100 милиона долара ..
Според vmir се е разплатил за старите задължения , ама аз нещо не съм чул подобно нещо :)))
Та се чудя. Като са му дали на него за 1 $ кремиковци, защо искат от мен, познатите или роднините им да гласуваме за тях?
Ха :) ... нека Валентин Захариев им събере гласовете щом им е така любим ;)
Комуняги!
Сега се радвам, че поне едно министерство ще заработи отново по начинът, по който работеше 88-01 и където бях жив свидетел, че нямаше корупция, кражби, работеше се за принципи и за европеизацията. Дано и другите министерства (за тях не познавам министрите и замовете) могат да заработят по този начин.
06.08.2009 17:15
01.08 22:51 а учен, и разбирам от истинската икономика, повече от който и да е комунист. Много повече математика е, отколкото се учи в УНСС.
Повишаването на цените е част от обратната връзка, но то следва доходите, а при нас беше обратното, поради уродливото преразпределяне на капитала по корупционен път
========================
Не Лъчо, не си учен,
Учените са "учени" в своята област и лаици в другите, където не са подготвени. Ти не си икономист, а инженер и се занимаваш с автоматизация.
Интересно Косто ли ти преподаваше в ТУ, та реши, че в УНСС не разбират от икономика?
Все едно аз да кажа, че вие в ТУ не разбирате бъкел от техника!
И не мисли, че в УНСС няма хора, спечелили златни и сребърни медали за България от математическите олимпиади.
Факт е, че в УНСС се учи повече математика, отколкото в ТУ икономика.
Никъде не е установена точната времева връзка между повишаването на цените и ръста на доходите. Цените при пазарна икономика зависят от търсенето и предлагането. Доходите са фактор, влияещ основно върху търсенето.
За да се покачат цените при повишени доходи - трябва предлагането да е останало непроменено или да е нараснало с по-бавен темп от доходите.
За да се покачат цените ПРЕДИ ръста на доходите ("уродливо преразпределение на капитала" според некомпетентните ти думи) - просто предлагането намалява, а доходите (съответно, търсенето) са останали неизменни или са намалели с по-бавен темп.
СЕГА СХВАНА ЛИ НАЙ-ПОСЛЕ КАКЪВ Е МЕХАНИЗМЪТ?
И НЕДЕЙ ДА ПРИЛАГАШ САМ ПРИНЦИП, КОЙТО ОТРИЧАШ В ДРУГИТЕ СИ СТАТИИ - ЧЕ ВАЖАТ АРГУМЕНТИТЕ, А НЕ КАЧЕСТВАТА НА ЧОВЕКА, КОЙТО ГИ ИЗТЪКВА.
В ЦИТИРАНИЯ ОТ МЕН ТВОЙ ПОСТ ИСКАШ ДА ТИ ВЯРВАМЕ, ЗАЩОТО СИ УЧИЛ ПОВЕЧЕ МАТЕМАТИКА И ЗАЩОТО СИ РАЗБИРАЛ ОТ ИКОНОМИКА, А НЕ ЗАЩОТО СИ ПРИВЕЛ РЕАЛНИ ФАКТИ И АРГУМЕНТИ.
Аз гледах много внимателно и двете графики. От тях ясно се вижда, че през 1997 кривите започват пак да нарастват, но през 2000 и след нея нарастването е доста по-стръмно. А при Тройната коалиция ще излезе, че е било рай...
Ако това е "инерция" от Костов - то тогава същият принцип важи и за него - неговото време е по "инерция" от Виденов!
А ако при Костов не е имало "инерция" от Виденов - значи по този принципо излиза, че при Царя и Тройката не е имало "инерция" от Костов.
И още нещо - аз съм от първите ползватели на Волфрам Алфа - и много добре знам как да търся всякакви иконометрични данни.
Забравил си нещо важно - сравнил си БВП на глава от населението, но не си използвал "паритет на покупателната способност" - т.е. сравнявал си номиналните БВП, а не претеглените според ценовото равнище реални БВП.
През 1997 нещата бяха толкова зле, че МВФ стабилизира икономиката ни с огромен заем. Народът беше толкова обеднял, че компонентът "потребление" в БВП беше сведен до минимум. "Инвестиции" нямаше, "правителствени поръчки" нямаше, а "нетният експорт" беше отрицателен, защото вносът беше повече от износа.
МВФ наля пари спешно в икономиката ни и не Костов спаси България. Без парите от МВФ той нямаше да има с какво да стимулира потреблението и инвестициите при една разбита икономика.
А точно тогава МВФ щеше да даде заема на който и да е, стига да не е Виденов.
Между другото - математически излиза, че при Тройната коалиция най-бързо е растял нашият БВП в сравнение със САЩ и ЕС - сега да не кажеш, че Станишко-кретена е "спасител" като Костов???
06.08.2009 17:27
02.08 20:31 Съотношенията БВП на глава към средмомесечна заплата са както следва:
- САЩ: 46000 / 2700 = 17.04 (в долари)
- Швеция: 38000 / 3200 = 11.88 (в евро)
- България: 9035 / 524 = 18.36 (в лева)
===================
ЕДНО УТОЧНЕНИЕ НА ТВОЕТО УТОЧНЕНИЕ:
КОГАТО ДЕЛИШ ДОЛАР НА ДОЛАР - ПОЛУЧАВАШ БЕЗРАЗМЕРНА ВЕЛИЧИНА.
Т.Е., НЕ СМЕ НАДМИНАЛИ АМЕРИКАНЦИТЕ.
ЦИТИРАНИТЕ ОТ ТЕБ ЧИСЛА ПОКАЗВАТ КОЛКО СРЕДНОМЕСЕЧНИ ЗАПЛАТИ НА ЧОВЕК СЕ РАВНЯВАТ НА ГОДИШНИЯ МУ ДЯЛ В БВП.
Т.Е., СЪОТНОШЕНИЕТО МЕЖДУ БВП НА ГЛАВА И МЕСЕЧНАТА ЗАПЛАТА ПОКАЗВА КОЛКО МАЛКА ЧАСТ ОТ БВП СЕ ДАВА НА ХОРАТА КАТО ЛИЧЕН РАЗПОЛАГАЕМ ДОХОД.
И ВАЛУТАТА НЯМА ЗНАЧЕНИЕ. АКО МЕРИШ БВП И ЗАПЛАТИТЕ В ДОЛАРИ Е СЪЩОТО, КАКТО И АКО ГИ МЕРИШ В ЕВРО - НАКРАЯ ПОЛУЧАВАШ САМО СЪОТНОШЕНИЕ, КОЕТО НЕ ЗАВИСИ ОТ ВАЛУТАТА ЗА ИЗЧИСЛЕНИЕ.
18 БЪЛГАРСКИ ЗАПЛАТИ СА РАВНИ НА ИЗРАБОТЕНИЯ ОТ 1 ЧОВЕК БВП.
12 ШВЕДСКИ И 17 АМЕРИКАНСКИ.
ТОВА ОЗНАЧАВА, ЧЕ САМО 1/18 ЧАСТ ОТ ИЗРАБОТЕНИЯ ОТ 1 ЧОВЕК БВП СЕ ВРЪЩА ПРИ НЕГО КАТО МЕСЕЧЕН ДОХОД.
И ПОНЕЖЕ СРАВНЯВАМЕ ГОДИШЕН БВП С МЕСЕЧЕН ДОХОД - УМНОЖИ МЕСЕЧНИЯ ДОХОД ПО 12, ЗА ДА НАМЕРИШ ПРОПОРЦИЯТА МЕЖДУ ГОДИШНИЯ ДОХОД НА ЧОВЕКА И УЧАСТИЕТО МУ В БВП.
АКО В НЯКОЯ ДЪРЖАВА ИЗЛЕЗЕ, ЧЕ ЧОВЕКЪТ ИЗКАРВА ПОВЕЧЕ, ОТКОЛКОТО Е ИЗРАБОТИЛ В БВП - ЗНАЧИ ДЪРЖАВАТА ЖИВЕЕ "НА ЗАЕМ".
п.п. аз съм същият "дразнител", който е автор и на постинг 110.
07.08.2009 13:37
А когато включиш и намаляващата в резултат на инфлацията покупателна способност на парите - тогава картината става коренно различна.
Например, ако в България имаш ръст на реалния БВП от 5% и инфлация от 10%, то номиналният БВП е нараснал с повече (НЕ ТОЧНО) от 15%.
(1 + % ръст на БВПном) / (1+процент на инфлация) =
= (1 + % ръст на БВП ном) / индекс на цените = 1 + % ръст на БВПреален
(1 + 0,155) / (1 + 0,10) = 1,155 / 1,1 = 1,05
Т.е., номиналният БВП нараства с 15,5% , но при нинфлация от 10% реалният БВП нараства само с 5%.
СЕГА РАЗБИРАШ ЛИ, Г-Н УЧЕН-МАТЕМАТИК, КЪДЕ ТИ Е ГРЕШКАТА?
ЛЪЧО, НЕ Е КОРЕКТНО НА СРАВНЯВАШ НОМИНАЛНИ БВП БЕЗ ОТЧИТАНЕ НА РРР (ПАРИТЕТ НА ПОКУПАТЕЛНАТА СПОСОБНОСТ), ЗАЩОТО ПРОПУСКАШ, ЧЕ ИНФЛАЦИЯТА У НАС Е ДОСТА ПО-ВИСОКА ОТ ТАЗИ В САЩ ИЛИ ЕС.
ОСВЕН ТОВА, ПРОПУСКАШ ФАКТА, ЧЕ "БВП НА ГЛАВА" ОЗНАЧАВА ОБЩ БВП, РАЗДЕЛЕН НА ОБЩОТО НАСЕЛЕНИЕ НА СТРАНАТА.
Т.е., включват се и бебета, малки деца, безработни, възрастни пенсионери. Те не са част от работната сила и не създават БВП.
Освен това, населението на България от 1990 насам намаля от 8 на 7 милиона, което е намаление опт 12,5%.
Ако разделиш един и същ БВП не на 8, а на 7 милиона, ще получиш увеличение с 14,28%.
БВП / (7/8) = БВП * 8/7 = 1,1428 * БВП
Т.е., дори ако общият БВП не се увеличи ИЗОБЩО, БВП на глава от населението НАРАСТВА с 14,28%, само защото населението е намаляло с 12,5%!
Просто за "БВП на глава" са останали по-малко "глави", на които да се разпределя общия БВП при изчисление на този показател.
Интересно е да съпоставиш инфлацията в България, САЩ и ЕС, както и демографският ръст (спад) на населенията в тях и тогава да изкарваш тези криви, които си посочил в статията.
П.П. ЛЪЧО, виждам, че изобщо не си ми отговорил на постове 110. и 111.
Толкова ли е трудно да отговориш, когато истината ти се вижда неудобна и неотговаряща на "божествения" статус на Костов?
Освен това, мога да ти покажа подобни графики и за съвкупния БВП, не само на глава от населението, както и за БВП PPP - пробвай сам във Wolfram alpha и ще видиш, че тенденцията се отразява във всяка статистика
07.08.2009 16:40
08.08.2009 03:09
07.08 13:58 Номиналният ръст на БВП е 100%, А НОМИНАЛНИЯТ ръст на доходите е 40% средно - на това не си отговорил и се отклоняваш от темата.
Освен това, мога да ти покажа подобни графики и за съвкупния БВП, не само на глава от населението, както и за БВП PPP - пробвай сам във Wolfram alpha и ще видиш, че тенденцията се отразява във всяка статистика
================
НЕ СЪМ СЪГЛАСЕН.
ИСКАШ ДА КАЖЕШ, ЧЕ НОМИНАЛНИЯТ БВП СЕ Е УДВОИЛ ЛИ?
ИЛИ БЪРКАШ БАЗОВИТЕ 100 ПУНКТА, ОТ КОИТО ЗАПОЧВА СРАВНЕНИЕТО НА ДАДЕН БВП С "НОМИНАЛЕН БВП"?
АКО БВП СЕ Е УДВОИЛ, А ДОХОДИТЕ СА СЕ УВЕЛИЧИЛИ С 40%, ТОВА ОЗНАЧАВА, ЧЕ ПО-МАЛКА ЧАСТ ОТ БВП Е ЗАПОЧНАЛА ДА СЕ ПАДА НА "ПОТРЕБЛЕНИЕ", А СА СЕ УВЕЛИЧИЛИ ДРУГИТЕ 3 КОМПОНЕНТА - ИНВЕСТИЦИИ, ПРАВИТЕЛСТВЕНИ ПОРЪЧКИ И НЕТЕН ЕКСПОРТ...
НЕ КАЗВАЙ "МОГА" - ПОКАЖИ ГИ! АЗ ВЕЧЕ СИ НАПРАВИХ ТРУГА И ТИ КАЗВАМ, ЧЕ ЛЪЖЕШ!
И ПРЕСТАНИ С ТЕЗИ "НОМИНАЛНИ" ПОКАЗАТЕЛИ - ИНФЛАЦИЯТА В БЪЛГАРИЯ Е ПО-ВИСОКА ОТ ТАЗИ В САЩ И ЕС ЗА ТЕЗИ РАЗГЛЕЖДАНИ ОТ ТЕБ ПЕРИОДИ. ЗАТОВА РЕАЛНИЯТ БВП ИМА МНОГО ПО-БАВНИ ТЕМПОВЕ НА РАСТЕЖ.
ТЕНДЕНЦИЯТА НА РЪСТ НА РЕАЛНИЯ БВП НЕ Е СЪЩАТА, ЗАЩОТО ДИНАМИКАТА НЕ ЦЕНИТЕ Е РАЗЛИЧНА.
НАЙ-ДОБРЕ Е ДА ВЗЕМЕШ СЪВКУПНИЯ реален БВП И ДА ГО РАЗДЕЛИШ НЕ НА НАСЕЛЕНИЕТО, А НА РАБОТНАТА СИЛА.
ТАКА ЩЕ РАЗБЕРЕШ КАКЪВ РЕАЛЕН БВП ИЗРАБОТВА СРЕДНО 1 ЧОВЕК.
И ВМЕСТО ДА МЕ КРИТИКУВАШ ЗА ИЗМЕСТВАНЕ НА ТЕМАТА И ЗА ТОВА, ЧЕ УЖ НЕ СЪМ ТИ ОТГОВОРИЛ - ДА БЕШЕ ПРОЧЕЛ ГОРНИТЕ МИ ПОСТОВЕ И ДА БЕШЕ ОТГОВОРИЛ СМИСЛЕНО НА ПОНЕ ДВА ОТ ТЯХ. ПОНЕ НА ПЪРВИТЕ ДВА...
ВОЛФРАМ АЛФА ЩЕ ТИ ПОКАЖЕ, ЧЕ АКО ИЗПОЛЗВАШ РРР (ПАРИТЕТ НА ПОКУПАТЕЛНАТА СПОСОБНОСТ) - ДИНАМИКАТА ИЗОБЩО НЯМА ДА БЪДЕ СЪЩАТА.
ДА, МИНИМУМЪТ ПАК ЩЕ БЪДЕ ПРЕЗ 1996-97.
НО ЩЕ БЪДЕ МНОГО ЗАБАВНО ДА СЕ ВИДИ "РАЯТ" ПРИ ЦАРЯ И СТАНИШЕВ. ПРИ ТЯХ НАКЛОНЪТ НА КРИВАТА ВЪРВИ СТРЪМНО НАГОРЕ... А ВСИЧКИ СМЕ НАЯСНО КАКВИ ИДИОТИ БЯХА И СА ТЕ.
ИЗЛИЗА, ЧЕ МАТЕМАТИЧЕСКИ МОЖЕШ ДА ИЗКАРАШ ВСЕКИ ИДИОТ НАЦИОНАЛЕН ГЕРОЙ...
ОСВЕН ТОВА, МАТЕМАТИЧЕСКАТА КОРЕЛАЦИЯ ИЗПУСКА ВЪНШНИ ФАКТОРИ, КАТО НАПРИМЕР СПЕШЕН ЗАЕМ ОТ МВФ ЗА НАЛИВАНЕ НА ПАРИ В СРУТЕНАТА НИ ИКОНОМИКА. НЕДЕЙ ДА ТВЪРДИШ, ЧЕ КОСТОВ Е ИЗВАДИЛ ВЪЛШЕБНАТА ПРЪЧИЦА - БЕЗ ЗАЕМЪТ ОТ МВФ ЩЕШЕ ДА СИ СКУБЕ КОСИТЕ. А МВФ ПРЕЗ 1997 ЩЯХА ДА ДАДАТ ЗАЕМА НА ВСЕКИ, СТИГА ДА НЕ Е ВИДЕНОВ!
08.08.2009 03:39
Понеже не говоря празни приказки - в допълнение към 117. ти пращам следния линк от Волфрам Алфа:
http://www.wolframalpha.com/input/?i=GDP+Bulgaria+%2F+United+States
Хайде сега кажи дали минимумът на съотношението между ОБЩИЯ БВП на България и на САЩ е през 1997!
Реално излиза, че между 1990 и 2000 стойността е почти една и съща, като и през 1997 е същата.
А най-високата стойност за периода 1990-2000 е през... 1995! Има и втори, по-малък пик през 1993.
А според графиката трябва от 2002 до 2004 да сме били едва ли не рай...
Математиката не бива да се използва за доказване на идиотски съждения с наглед уж верни математически формули.
Защото основен проблем на математическото моделиране е, че нито един математически модел не може да симулира със 100% точност една социална среда, каквато е икономиката.
Аз самият завърших в омразния за теб УНСС, но специализирах в САЩ, Швеция и Италия. Написах си и дисертацията по финанси. Преди години донесох на България (и на себе си, естествено) сребърен медал от международна олимпиада по математика... После спечелих сребро и от международна студентска олимпиада по математика... Е, предвид множеството златни медали за България, самооценката ми е, че бях "дупка" само със сребро. Но и това е повече, отколкото много математици по света са помирисвали...
Математическото моделиране ми е много интересно. То донесе цял куп Нобелови награди на разни икономисти по света... Но никой още не е измислил модел, с който да симулира до съвършенство социалните връзки и взаимоотношения... Та ако някой успее, ще бъде на крачка от съвършения изкуствен интелект... И между другото, те приканвам да прочетеш някои от умните постове по-горе...
Даже един колега много точно ти беше обяснил какво в икономиката се нарича "ефект на торбата със зоб".
Както казват "Комиците": "Човек се учи, докато е... прост!" Сигурно затова аз цял живот ще се уча...
И никога не е късно да си вземеш назад думите за УНСС с математиката и икономиката, защото може да се окаже, че аз в УНСС съм учил повече математика, отколкото ти в ТУ - икономика!
1) В графиката все пак им апречупване на тенденция през 1997-а, но мащабът е по - малък
2) Тези модели, които използвах са по - достъпни като обяснение, защото не исках да влизам в прекалено тежки детайли. Всякакви спекулации с тях не могат да променят фактите, за пречупване на тенденцията през 1997-а. Един сериозен финансов анализ - в твоята сфера би го потвърдил. Иксам да видя как ще изкараш промяната да не е тогава
За УНСС имах предвид повечето специалности, не финансите. Казах го в контекста именно на липсата на истинската икономическа математика. В твоята специалност я е имало, следователно не принадлежиш към контекста и оттам - към зоната специалности, която критикувам.
Виж, ако правиш сметката дали заслугите на Иван Костов са повече от грешките, там можеш да заемеш различна позиция - само смени теглата в оценката.
08.08.2009 10:41
Най- ГОЛЕМИТЕ МУ ПОСТИЖЕНИЯ В СЪДРУЖИЕ С АЛ. БОЖКОВ СА В приватизаацията.
Тези двамата приватизраха(подариха за символични суми) и 10% комисионни-рушвети, най-апетитните предприятия и обекти от икономиката на Бг. На Божков му излезе прякора "г-н 10%"
Това не бяха Кремиковци за 1$ . Само за територията, Земята на която е построен завода в момента давали 1.5 милиарда лева.
БАЛКАН- ПОДАРЕН на еврейте за цената на апартамент.
ОББ най-стабилната бълг.банка тогава, за 400 милиона подаарена на италианци. ДОКАЗА СЕ ТОГАВА, ЧЕ ГОДИШНАТА ПЕЧАЛБА НА БАНКАТА ДО МОМЕНТА НА ПРИВАТИЗАЦИЯТА, Е ПО-ГОЛЯМА ОТ ПРОДАЖНАТА ЦЕНА. На една от щерките му италианците(от благодарност) осигуриха стипендия и тя завърши висше образование в Италия благополучно.
Така за 4 год. приватизираха, разпродадоха за стотинки на наши и ваши с БОЖКОВ 3/4, да три четвърти от икономиката на Бг, икономика за десетки милиарди, като в хазната влязоха 2-3 милиарда.
ТЕ ТОВА БЕШЕ И ОСТАНА НАЙ-ГОЛЯМОТО ПОСТИЖЕНИЕ НА И. КОСТОВ.
Сега Костов е богат човек, казват много богат човек, той е неговите помагачи при разграбването на БЪЛГАРИЯ.
Затова народо го недолюбва. Него и неговите дружки.
08.08.2009 15:41
08.08.2009 22:59
Докато има такива хора, аз ще продължавам да живят в България. Имам предвид не само хора, като Костов, но и като Raylight. Поздрави
После обаче нещо се обърка. Промените продължаваха, но не с желаните темпове, а и хората започнаха да искат още и подобряване на жизнения си стандарт. Това му изяде главата тогава, мисля. Усмихнатият Костов стана Командира, а около хората му постоянно се вихреха скандали - корупция и простотия. И, (въпреки моя скромен глас за НЕГО, а не за обкръжението му) когато падна, хората масово се радваха сякаш са свалили диктатор. Той не заслужаваше това отношение. Но мисля, че му беше полезно. Премина ЧИСТИЛИЩЕТО НА ОПОЗИЦИЯТА и вижте отново трезвомислещия и усмихнат Костов, който не се притеснява да общува с хората.
Каквито грешки има Костов - не са легални проблеми
А за кражбите на Костов може да се съди по динамиката на резервите на страната от 125 млн на над 2 млрд лв, 13-и заплати, два пъти повишение на заплати и пенсии, заплата за учителите на 24-и май и т.н. Много трудно се краде, когато излишъкът се дава за пенсии
11.08.2009 23:34
Другото, което може би предлагаш ти, е да бесим наред без съд и присъда. Това вече е правено и се нарича престъпление срещу човечеството.
Александър
11.08.2009 23:37
Създадоха се фирми, откриха се работни места, дойдоха доста повече чужди инвеститори. Тези неща започнаха при Костов, а царят продължи тази инерция с някои нелоши политики. Станишев просто пропиля всичко и ни върна в първи клас.
Не е нужно да бесим. Достатъчно е да не даваме повече шансове на онези, които са се изложили. Всъщност като гледам резултатите от изборите през последните 12 години, хората точно това и правят - използват правото си да изолират от политическия живот невинния според съда Костов. Лошото е само, че заради него изолират и всичко дясно. И така ще бъде и занапред - докато умре или се скрие някъде вдън земя.
@144
Истината е, че след банковия срив нямаше накъде да се върви, освен нагоре. Фирми имаше и преди това и поне до 1996 вървяха доста добре в гладния за много неща пазар, ако не броим трудното обслужване на кредити при лихвени нива от около и над 75% годишно. Но за тях май беше виновен Костов - финансовият министър, а?
12.08.2009 09:19
Има и нещо друго - много хора критикуват Костов и разни негови министри за приватизацията. Обаче приватизацията просто трябваше да се случи.
Критикуват го, че предприятията са купени от мениджърите им, които получават цялата печалба. Ами естествено - те са тези, които реално могат да управляват подобни структури! Ако някой от работниците, дето е свикнал да завива по една гайка на поточната линия, беше застанал на шефското място, организацията щеше да фалира тутакси.
По цял свят има глад за мениджъри. Не е лесно да се обучат хора на такива позиции. Добри или лоши, точно бившите държавни мениджъри трябваше да вземат предприятията, за да запазят поне някои работещи в условията на пазарна икономика. Те за разлика от работника могат да осмислят бизнеса в милиони, имат връзки с международния пазар и много други управленски познания.
Предприятията може да са станали техни, обаче поне за работниците все още си има работа - а на тях това им трябва. Не помня някога работниците да са искали да стават бизнесмени.
12.08.2009 09:47
- спадът в икономическото развитие до 1990 г. се дължи не толкова на вътрешни причини, колкото на кризата в цялата соц. система, предизвикана от дивотията наречена "надпревара във въоръжаването";
- това не означава, че политическият строй автоматически дефинира неустойчива икономика;
- доказателството е сегашната криза в която влиза България - криза, внесена от най-пазарната икономика - САЩ
Изводът е, че двете графики отразяват само тенденции, отчитащит връзките на нашата икономика с външния свят. Нито Костов, нито Станишев, а най-малко Бойко са икономически магьосници. При една отворена икономика /каквато по презумпция е всяка пазарна/ "когато мечката играе в двора на съседа, чакай я и при теб".
Колкото до устойчивото икономическо развитие - то е невъзможно без икономически морал, т.е. без регулатор на стремежа за печалба. Такъв в икономическата наука все още не е измислен вследствие на което имаме цикличност в кризите.
12.08.2009 15:54
Лъчо, това което си написал в 151., е "меко казано" погрешно.
Колебанията НЕ СА следствие от ограничеността на ресурсите!
През 1929 избухва Великата депресия - най-голямата дотогава световна криза.
Причината за нея е СВРЪХПРОИЗВОДСТВОТО.
Когато ресурсите са малко - това е лошо.
Но Великата депресия показа, че и да са твърде много също не е добре.
И не бързай да ме коригираш на тема "ресурси" и "готова продукция", защото много от продуктите на едно производство служат като ресурси за друго.
Пазарната икономика е неустойчива, защото няма универсален механизъм за нейното регулиране.
Сегашната криза започна в САЩ, именно защото американските банки правеха това, което и сега правят много български банки - отпускаха кредити с привидно ниски лихви за първата година и с мънички букви записваха, че "банката може да променя лихвата по свое усмотрение".
След това банките надуваха лихвите и грабеха до насита. Но хората дори в САЩ започнаха да се затрудняват да си плащат ипотеките.
Лошите кредити се увеличиха и банките изпаднаха в ликвидна криза, защото всеки може да си изтегли депосита по всяко време (с минимални загуби), докато кредитите са с фиксиран срок и банките не могат да си ги поискат веднага (освен ако не са станали необслужвани кредити).
Ето един пример как нерационалното поведение в банковата система може да повлече всичко останало.
Това рядко би се случило в условията на централно планиране. И не бързайте с примерите, че при социализма нямаше частни фирми и банки.
В Китай има централно планиране и същевременно има частна инициатива. В Израел, колкото и да ви е чудно, също има засилено централно планиране и силна намеса на държавата в икономиката.
От една страна, искаме пълна свобода в частния бизнес... От друга страна, все не ни харесва, когато някой е злоупотребил със системата заради прекалената свобода и хлабавата регулация...
Не виждам Китай или Израел да са станали "бананови републики". И нека не се бърка понятието "планова ИКОНОМИКА" с понятието "комунистически стой на управление БЕЗ частна инициатива".
Не си прав, Лъчо, че централизираното управление е добро само при началния "скок на богатството" (имаш предвид "натрупване на капитала"). Напротив - има нужда от централизация и засилена регулация при сериозна криза и при наличие на злоупотреба със системата на либерализиран пазар.
И недей да мислиш, че "пазарната" България е била рай преди 1944. Били сме първи, но на Балканите - най-изостаналият регион в Европа от край време. Били сме страшно изостанали от модерните западни държави.
Самото въвеждане на пазарната икономика НЕ Е панацея - или мйислиш, че България стана рай веднага след 1989.
Я пак си виж графиката!
Виж през коя година се върнахме на нивото от 1989.
Ако се бяхме "опазарили" (както пишеш) през 1967, щяхме да усетим световната петролна криза през 70-те, после кризата през 80-те, щяхме да изтърпим всички тези неща.
А само за твое сведение - по време на световната петролна криза през 70-те България става страна Номер 2 в Европа по износ на... НЕФТ!
Причината е именно в разликата при ценообразуването в страните от СИВ и в това не "пазарните" държави и техните борси. Хитреца Тошо си поръча нефт по разчетни цени, базирани на последните 5 години, а след това продаваше по текущите високи цени. Задели и големи резерви. След 5 години, когато другите държави купуваха по високите цени в СИВ, Тошо си караше на резервите...
Това не е реклама на комунизма, а пример, че в конкретна ситуация той може да ни помогне, а в друга - да навреди.
Между другото - комунизмът падна през 1989 - но спадът продължи чак до 1997.
И не Костов "спаси" държавата през 1997, понеже тогава бил "минимумът", а Виденов преди него срина държавата. Защото ако се вгледаш по-внимателно в това, което аз ти постнах от Волфрам Алфа - ще видиш, че през 1993 и 1995 има локални максимуми на нашия БВП спрямо американския. Ако Виденов не беше сринал държавата през 1996, тенденцията нямаше да ни отведе в пропастта, както ти бълнуваш.
И МВФ спаси държавата ни, а не Костов.
Или ти, "икономисте", си мислиш, е валутни резерви се натрупват лесно при трайно отрицателен баланс във външната ни търговия.
От 20 години насам износът ни е по-малък от вноса.
И ако беше учил международна търговия, щеше да знаеш, че валутни резерви се натрупват или чрез излишък в държавния бюджет (при конвертируема валута, а тогава левът не беше), или чрез превес на износа над вноса (а нашият е по-малък от вноса), или чрез ВЪНШНО ФИНАНСИРАНЕ.
Самият ти с писанията си за увеличените валутни резерви де факто признаваш, че МВФ спаси държавата ни.
А МВФ щяха да дадат парите на всеки премиер, само да не е Виденов.
Или ти вярваш, че Костов е като Абрамович и само е размахал вълшебната пръчица и е отворил задния си джоб - та милиардите му са спасили икономиката ни.
Без пари нищо не става - замисли се над това.
И се замисли защо през първите 2 години при Костов всичко вървеше добре, а после той реши да търси вината за корупцията и некадърността във всичките си политически противници, но не и в себе си и своите приятели.
Замисли се за Балкан. Замисли се за Булбанк - та все едно италианците си купиха дънки за 40 лв, а в джоба им имаше "забравени" от държавата 20 лв.
Или ти забравяш, че държавата не си взе дивидента от печалбите на банката преди нейната приватизация. 600 млн евро цена при невзет от държавата дивидент от 250 млн евро. Нетна цена - 350 млн евро, ама се скъсаха да се хвалят, че били 600...
Само Балкан, Булбанк, Славчо Христов и неговата "Олимпийска" банка СИБанк, Кремиковци и създаването на РМД-тата - само това е достатъчно, за да не вярвам на Костов.
НИКОЙ НЯМА ПРАВО ДА СИ МИСЛИ, ЧЕ МОЖЕ ДА ПРИСВОЯВА И ДА СЕ КОРУМПИРА КАТО "ОТПЛАТА" ЗА ИНАЧЕ ДОБРАТА МУ ПОЛИТИКА.
КОСТОВ НАПРАВИ МНОГО - НО НЕ ТРЯБВАШЕ ДА СЕ ОПЕТНЯВА КАТО КРАДЕЦ И, НАЙ-ВЕЧЕ, КАТО ПОМАГАЧ И ЧАДЪР ЗА КРАДЦИТЕ.
Аз гласувах за ГЕРБ - не ги харесвам, но бяха единствената алтернатива на Доган и Станишев.
Щях да гласувам за СДС, но не и за уродливото СДС-Костов.
Има една поговорка:
Хората не го искат в селото, а той за поповата къща пита!
Що се отнася до устойчивостта - пазарната икономика не е експоненциално устойчива, но Е устойчива, при достатъчно рационални индивиди, независимо, че свободният пазар не е нито напълно свободен, нито 100% ефективен, нито твърде рационален. Рационалността е удобна само за моделите, защото опростява решението.
Плановата икономика - тоталното планиране без обратна връзка от пазара (управление в отворен контур) може да е дори експоненциално неустойчива. От регулации има нужда, но без пазар няма смисъл
12.08.2009 21:18
Съвсем различно е да бъде една икономика планова. Да не се дава шанс на свободната инициатива да се развива.
Това е огромната сила, която провали социализма, а не надпреварата във въоръжаването. Свободната инициатива на малкия предприемач и малкия собственик всъщност е огромния двигател на всяка пазарна икономика. Възможността да се появи един Стив Джобс и тръгвайки от гаража си - да създаде хиляди работни места. А след него Майкъл Дел, Лари Пейдж, Джери Йънг и още много други преди и след тях.
Те не биха успели в една комунистическа икономика, в която е предначертано кое предприятие ще бъде в еди кой си сектор и за всякаква свободна инициатива идват едни камионетки пред дома ти и те прибират.
Ако не можете да го проумеете, би било доста жалко ... за вас естествено ...
13.08.2009 10:01
Теория е, когато знаеш как трябва да работят нещата, но те не работят. Практика е, когато нещата работят, но ти не знаеш защо. Raylight съчетава теорията с практиката - нещата не му работят и той не знае защо ;-)
Усмихни се, не е оплюване :-)
13.08.2009 12:35
ПП Най-бързо развиващата се икономика в света е на "комунистически" Китай. Не че комунизма има нещо общо, просто споменавам.
ще си позволя да направя коментар по част от изказването ти - за три години заплатата ти скочила почти 2 пъти - а колко пъти се вдигнаха цените ? колко струваше преди 2 години 1 хляб, 1 кис.мляко или 1 кг сирене? а колко "пъти" се увеличи минималната заплата ? и с колко лв?
а сега и за китайците че били най-бързо развиващата се икономика - ами като са почти 2 мрд китайци, как няма да са .... а, между другото знаеш ли там колко е минималния доход на глава от населението ? доста по-зле са и от нас , има 99,99% бедни и 00,01% богати
А за Китай... просто нямам думи. Потърси специализирана помощ. По цял ден си общувам с едни доволни и щастливи китайци, явно все от онзи 0.01% богати. И защо мислиш, че това, че са 2 милиарда (те не са де, но да речем), прави задачата за успех по-лесна, а не точно обратното?
29.04.2010 10:42
Накратко - ИКОНОМИЧЕСКАТА ЛОГИКА НА АВТОРА Е МНОГО ПО-ДОСТОВЕРНА ОТ ТВОЯТА, недоносче червено.
2. Десни Връзки
3. Мамутът, моят брат
4. Италиански език и култура
5. ДСБ Триадица
6. Мария Николова
7. Млада Надежда
8. Валентина Наумова
9. Любен
10. Иво Беров
11. Луций Корнелий Сула
12. Даниел Митов
13. Ян Чев
14. Петър Стойков - Longanlon
15. Цивилизован демократ
16. Юрий Александров - "мамка му"
17. Светослав Малинов
18. Лалю Метев
19. Ваня Панайотова
20. Весела Йорданова
21. Miraclio
22. Млад и талантлив блогър
23. Науката и Разумът
24. Свободно Творчество
25. България е на хората - т.е. наша
26. Класация за блогове